„Virtuális” irányítótornyot épít a HungaroControl

A HungaroControl elindította a helyszíntől független, repülőtéri légiforgalmi irányítást biztosító, „virtuális” torony projekt (Remote Tower, rTWR) megvalósítását.

hungarocontrol

 

A Magyar Légiforgalmi Szolgálat és az Indra Navia AS menedzsmentje között létrejött szerződés értelmében az Indra Navia AS 2016 márciusáig telepíti a budapesti távoli torony megvalósításához szükséges teljes ellenőrző és irányító rendszert.

Az integrált kamera- és radar érzékelőkből álló fejlett, földfelszíni mozgásokat ellenőrző és irányító rendszert (Advanced Surface MovementGuidance and Control System, A-SMGCS) a norvég cég és alvállalkozóként a kanadai Searidge Technologies biztosítja. A megbízás összértéke 4,9 millió euró.

Az előrejelzések szerint 2030-ra az Európa felett közlekedő repülőjáratok száma elérheti a 16,9 milliót. A léginavigációs rendszereknek lépést kell tartani a rohamos forgalmi növekedéssel, az ezzel összefüggő repülésbiztonsági és kapacitási kihívásokkal. A HungaroControl „virtuális” torony (rTWR) koncepciója a közepes és nagyobb forgalmú repülőterek irányítási feladatainak magas színvonalú és korszerű teljesítését teszi lehetővé. A magyar légforgalmi irányítók 2017-ben már a virtuális toronyból navigálhatják a Budapest Airport (BUD) le- és felszálló repülőgépforgalmát.

A most aláírt megállapodás értelmében az Indra Navia AS cég telepíti az rTWR koncepció megvalósításához szükséges A-SMGCS rendszer mellett a kamerarendszert, egy videofalat és a kapcsolódó technikai eszközöket is. Az integrált kamerarendszert a kanadai Searidge Technologies gyártja. A videofalon az irányítók igényeire szabott módon jelenítik meg mindkét BUD (Budapest Airport) kifutópálya, a teljes forgalmi előtér kameraképét és az A-SMGCS rendszerből származó repülési információkat is.

„A budapesti rTWR infrastruktúrát jövőre a SESAR Large Scale Demonstration (Budapest 2.0) projektben valós repülésekkel is demonstráljuk majd, amelynek keretében a HungaroControl a világon elsőként tesztel és mutat be távoli toronyirányítást egy olyan közepes forgalmú repülőtéren, mint amilyen a Budapest Airport” – nyilatkozta Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója.

A remote torony iparág az elmúlt öt évben nagyon sokat fejlődött, világszerte jelentős tőkebefektetéssel zajlanak az ilyen irányú fejlesztések. A magyar koncepció megvalósítás alapja a jelenlegi irányítástechnikai rendszerek és munkaeljárások duplikálása, amivel hosszabb távon is biztosítható a biztonságos és megfelelő forgalmi kapacitású légiforgalmi irányító szolgáltatás. A magyar léginavigációs szolgáltató koncepciója maximálisan kihasználja a korszerű technológiák kínálta lehetőségeket: többek között alkalmaz infravörös kamerákat is, amivel jelentős mértékben kiegészíti eddigi műszaki infrastruktúráját.

Forrás: Biztonságpiac.hu

Leave a Comment