Published On: csü, jún 6th, 2013

Szupergyorsan tölthetők az elektromos buszok

Felsővezetékek nélkül, a kijelölt buszmegállókban ultragyors feltöltési idő biztosításával valósulhat meg egy új-generációs, zajtalan, rugalmas és károsanyag-kibocsátásmentes tömegközlekedési rendszer.

abb tosa
Az ABB, az energetika és az automatizálás területén a világ vezető vállalata új technológiát fejlesztett ki a világ első, nagyteljesítményű, vezeték nélkül tölthető elektromos autóbuszrendszerének energia-ellátására.

Az új gyorstöltő technológiát első ízben alkalmazzák nagy teljesítményű, mintegy 135 fő szállítására alkalmas elektromos autóbuszokon. Az autóbusz feltöltése közvetlenül a kijelölt megállókban történik egy új típusú, vezeték nélküli, önműködő mechanizmuson alapuló, mindössze 15 másodpercet igénybevevő gyorstöltési eljárás segítségével, miközben az utasok le- és felszállnak a járműre. A kísérleti projekt útvonala a genfi repülőtér és a város nemzetközi kiállítási központja, a Palexpo között halad.

„A vezeték nélküli gyorstöltés segítségével olyan új-generációs, tömegközlekedésre szánt, elektromos buszok kísérleti tesztelését végezhetjük, amelyek többé nem szorulnak a felsővezetékek által biztosított áramellátásra” – nyilatkozta Claes Rytoft, az ABB megbízott technológiai vezérigazgatója. „Ezzel a projekttel egy rugalmasabb és költséghatékonyabb tömegközlekedési infrastruktúra kiépítése válik lehetővé, illetve csökkenthető a légszennyezés és zajkibocsátás szintje is.”

Az ABB a Nemzetközi Tömegközlekedési Szövetség (International Association of Public Transport -UTIP) 60. kongresszusán jelentette be Genfben, hogy a város tömegközlekedési társaságával (TGP), az Ipari és Technológiai Fejlesztési Hivatallal (Office for the Promotion of Industries and Technologies – OPI), valamint a genfi villamos közmű társasággal, a SIG-gel együttműködésben dolgozik a TOSA nevű elektromos buszrendszer kísérleti projektjén.

A TOSA (Trolleybus Optimisation Système Alimentation) megoldás 100 százalékban szennyezőanyag kibocsátásmentes, mivel a felhasznált villamos energiát teljes mértékben környezetbarát vízenergia biztosítja. A feltöltési idő rendkívül rövid, ezért nem befolyásolja a buszok menetrendjét, s amellett, hogy az útvonalak vonatkozásában nagyobb rugalmasságot biztosít, javítja a város- és környezetképet, hiszen bevezetésével mellőzhetővé válik a felsővezeték-hálózat. A rendszer egy lézervezérlésű mozgatható karral rendelkezik, amely feltöltéskor rácsatlakozik a buszmegállók tetején elhelyezett dugaszhelyre, tehát nem a trolibuszok által használt felsővezeték-rendszert veszi igénybe.
.
A projekt megvalósításához felhasznált vezeték nélküli töltési technológia, illetve a fedélzeti motorhajtás az ABB fejlesztése, melyeket kulcsfontosságú városi területeken áthaladó, élénk forgalmú és a csúcsforgalom idején nagyszámú utast szállító autóbusz útvonalakra terveztek. A fedélzeti akkumulátorok a kijelölt megállókban elhelyezett gyorstöltők segítségével 15 másodperc alatt feltölthetők. A buszjárat útvonalának végén egy 3-4 percig tartó gyorstöltés elegendő az akkumulátorok teljes újratöltéséhez. Az innovatív elektromos hajtási rendszernek köszönhetően, a tetőre szerelt akkumulátortöltő-berendezésből származó energia, a fékezéshez szükséges energiával együtt az akkumulátortelepben tárolható, amely biztosítja az autóbusz és a kiegészítő szolgáltatásokhoz, például belső világításhoz szükséges energiaforrást.

Az ABB Magyarországon is üzemeltet elektromos ultragyors töltőt, amely CHAdeMO szabvány csatlakozóval rendelkező elektromos autók töltésére alkalmas. Budapesten, az Istenhegyi úti környezetbarát MOL kúton található a Terra 100.2 típusú töltő, amely 15-30 perc alatt képes 80%-os töltöttségi szintre feltölteni egy elektromos autót.

Forrás: IP

Leave a comment

You must be Logged in to post comment.

http://www.autodoc.hu